Fra land til by.

Frisør Ulf fra Toften fortæller

Tid:  Tirsdag den 14. november kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Hvordan var det at være ung i Vridsløse, med et fængsel som genbo? Hvordan tog de ”gamle” landsbybeboere imod de nye albertslundere?

Ulfs far var skomager Oscaro på Roskildevej, men Ulf selv blev frisørelev i ”storbyen” Taastrup. Da han ”vender tilbage”, så starter han egen salon i Toften, og følger Albertslunds rivende udvikling.

Ulf fulgte med den ”nye” tid og deltog aktivt i lokallivet bl.a. i AIF og Lions Club, hvor han i mange år var en vigtig brik omkring indefodboldstævnet og jazz på badesøen. Ja, det kan kun blive en spændende aften, i selskab med Ulf.

Historien om De Grønne Bude

Fortalt af medstifteren Peter Rohde Andersen

Tid:  Torsdag den 12. oktober kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Vi kan sagtens huske, at vi når vi var i København, mødte man overalt de cyklende grønne bude, som bragte beskeder, breve og pakker rundt i ekspresfart. Peter Rohde Andersen, som er opvokset i Albertslund, og stadig er i nær kontakt med byen da hans forælder stadig bor her, startede, sammen med et par kammerater, De Grønne Bude. Det blev hurtigt en succes og brugtes af mange erhvervsdrivende.

Peter vil fortælle om de turbulente år, som endte med, at de solgte forretningen.

Tilmelding på tlf. 43 64 13 53 eller 29 66 41 64

Hvordan forener man børn og landbrug?

Med leder af Dyregården, Ole Damsgård

Tid:  Torsdag den 7. september kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Ole ville ikke bære våben, så derfor blev han militærnægter, og da han var uddannet landmand, så var et job som dyrepasser på Toftegården en oplagt mulighed. Det var i året 1975 og siden da har han været omgivet af børn og dyr. Siden 1995 nærmest på fuld tid, som leder, med bopælspligt på gården. Ole har også interesseret sig for at bevare de gamle danske husdyrracer, og siden år 2000 har driften kun været økologisk. Dyregården er et utroligt populært sted for såvel børn som voksne og det skyldes ikke mindst Oles indsats i mere end 40 år.

Her skete det - guide til besættelsestiden på Vestegnen

Med bogens forfatter, lokalhistoriker Jørgen Nielsen

Tid:  Tirsdag den 29. august kl. 1830

Sted: Vridsløselille Fængsel, foran museet.

I foråret udgav Albertslund Lokalhistoriske Forening sin nyeste bog: HER SKETE DET. Bogen er en guide til besættelsestiden på Vestegnen med kortmateriale over 6 kommuner langs Roskildevej. Den første historie i bogen drejer sig om to dramatiske flugtforsøg og en skudepisode. Jørgen Nielsen vil selv berette om begivenhederne, netop på stedet, hvor de skete.

I anledning af datoen, hvor samarbejdet med tyskerne ophørte, så sælger vi denne ene dag vores nye bog for kun 100 kr.

(normalpris 150 kr. for ikke medlemmer og 125 kr. for medlemmer).

{imageshow Sl=19 SC=2 h=500 /=}

Besøg i DOLL CENTER, Albertslund

Tid: Tirsdag den 25. april kl. 15.00 - 16.30

Sted: Doll Center, Naverland 2, 6 sal

Doll Living Lab er Europas største test- og demonstrationsfacilitet for intelligent gadebelysning og smart city løsninger.
Doll Center har i 2014 modtaget Kommunernes Landsforenings innovationspris.
Kom og hør om løsninger, der nu og i fremtiden forbinder intelligente byrum med unikke realtids-services for borgerne.

Tilmelding på tlf. 4364 1353 eller 2966 4164