Fra skorstensfejer til svømmelærer

Med bademester og livreder Henning Knudsen

Tid:  Tirsdag den 13. februar kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Henning er opvokset på Lolland, hvor han både har arbejdet som skorstensfejer og som svejser på Nakskov Skibsværft. I starten af 70érne var han med til at starte fritidsgrupperne i Albertslund for de mange unger, som var kommet til byen. Som udspringer og uddannet gymnastik- og svømmelærer har han været med til at starte alle kommunens svømmehaller og Badesøen, så han har været med hele vejen under opbygningen af svømmeundervisningen og svømmesporten i Albertslund. Kom og hør Henning fortælle om rejsen fra det mest beskidte job til det reneste af dem alle.

eller via www.gojoin.dk

Generalforsamling i Albertslund Lokalhistoriske Forening Generalforsamling 2018

Tid: Mandag den 22. januar kl. 19.00

Dagsorden ifølge vedtægterne.

Der serveres en øl eller vand under mødet.

Efter generalforsamlingen vises en af de lokalhistoriske film.

Tilmelding ikke nødvendig

Julearrangement

Tid:   Onsdag den 6. december kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Lokalhistorisk Forening afholder igen i år julefest med gløgg og æbleskiver. Der bliver lejlighed til sammen med Per Spillemand at synge julesange og få sig en hyggelig sludder. Der vil også blive fortalt om nogle af Lokalhistorisk Samlings nyerhvervede indleveringer, og vist en billedkavalkade fra Albertslund i 2017 taget af foreningens fotograf Inge Andersen.

Fra land til by.

Frisør Ulf fra Toften fortæller

Tid:  Tirsdag den 14. november kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Hvordan var det at være ung i Vridsløse, med et fængsel som genbo? Hvordan tog de ”gamle” landsbybeboere imod de nye albertslundere?

Ulfs far var skomager Oscaro på Roskildevej, men Ulf selv blev frisørelev i ”storbyen” Taastrup. Da han ”vender tilbage”, så starter han egen salon i Toften, og følger Albertslunds rivende udvikling.

Ulf fulgte med den ”nye” tid og deltog aktivt i lokallivet bl.a. i AIF og Lions Club, hvor han i mange år var en vigtig brik omkring indefodboldstævnet og jazz på badesøen. Ja, det kan kun blive en spændende aften, i selskab med Ulf.

Historien om De Grønne Bude

Fortalt af medstifteren Peter Rohde Andersen

Tid:  Torsdag den 12. oktober kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Vi kan sagtens huske, at vi når vi var i København, mødte man overalt de cyklende grønne bude, som bragte beskeder, breve og pakker rundt i ekspresfart. Peter Rohde Andersen, som er opvokset i Albertslund, og stadig er i nær kontakt med byen da hans forælder stadig bor her, startede, sammen med et par kammerater, De Grønne Bude. Det blev hurtigt en succes og brugtes af mange erhvervsdrivende.

Peter vil fortælle om de turbulente år, som endte med, at de solgte forretningen.