Noget om Albertslund Posten

Fortalt af Erik Rasmussen

Initiativtager til og redaktør af AP.

Tid:  Mandag den 15. oktober kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Erik Rasmussen fattede interesse for den nyetablerede ”by” og besluttede, trods advarsler om, at det aldrig ville gå, at starte Albertslund Posten. Den blev en vigtig informationskanal for beboerne i byen, og oplevelsen var, at alle kunne komme til orde her. Erik forsatte som redaktør indtil Politikens lokalaviser overtog.

Tilmelding via:

• telefon 4364 1353 eller 2966 4164
  • www.gojoin.dk

Fælleskab i syd

Med Jørgen Jørgensen arkitekt og tidlig beboer i syd

Tid:  Torsdag den 13. september kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Jørgen Jørgensen flyttede til Albertslund Syd, da bebyggelsen var nyetableret. Jørgen vil fortælle om de initiativer og visioner som opstod i den nye by. Der skete mange ting og beboerne deltog aktivt i at etablere og danne grundlaget for det Albertslund vi kender i dag.

Hvor mange af initiativerne blev ført ud i livet og hvad forsvandt igen?

Tilmelding på:

”Den første jernbane i Danmark”

Med lokalhistoriker Henning Lundemann

Tid: Tirsdag den 14. august kl. 19.00

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Henning Lundemann vil fortælle om Danmarks første jernbanestrækning København – Roskilde.

1. Forberedelse til togbanen.
  2. Togturen igennem landskabet.
  3. Kort om de forskellige stationer, dog med hovedvægt på Glostrups og Vridsløses udvikling efter jernbanens start.

Tilmelding på:

• telefon 4364 1353 eller 2966 4164
  • www.gojoin.dk

Byvandring og lidt historie om Herstedvester Radiostation

Tid: Tirsdag den 29. maj kl. 1900 - 2030

Mødested: P- pladsen ved Herstedvester kirke

Ib Berg viser rundt og fortæller om den gamle landsby med sjove historier om dens gamle beboere fra en svunden tid, hvor det ikke altid skulle gå så stærkt.

Som noget helt nyt skal vi også høre noget om Herstedvestersenderen på Gammel Landevej. Alfred Hansen fra Bakkegården solgte i 1932, 24 tdr. land til Post- og Telegrafvæsnet som opførte radiosenderen. Den blev en stor forbedring for modtagelsen af DR’s radioprogrammer i udkanten af Københavnsområdet.

Tilmelding på tlf. 43 64 13 53 eller 29 66 41 64

eller via www.gojoin.dk

En Albertslundlærer så rødt dengang…

Med fhv. Lærer/Kommunalbestyrelsesmedlem Søren Jensen
ser tilbage og fortæller om sine oplevelser i Albertslund i perioden 1970-2000

Tid:  Onsdag den 11. april kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Søren Jensen kommer til Albertslund i 1969. Han starter som lærer på Egelundskolen men kommer så over på den nystartede Birkelund/Holsbjergskole. Vi skal høre om lærernes og pædagogernes oplevelser dengang og selvfølgelig også om boligbebyggelserne og kulturlivet. Søren vil slutte aftenen med sine oplevelser omkring indvandringen i perioden og Albertslund Postens betydning, krydret med en personlig historie omkring barselsorlov i 70érne.

Tilmelding på tlf. 43 64 13 53 eller 29 66 41 64

eller via www.gojoin.dk