Fælleskab i syd

Med Jørgen Jørgensen arkitekt og tidlig beboer i syd

Tid:  Torsdag den 13. september kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Jørgen Jørgensen flyttede til Albertslund Syd, da bebyggelsen var nyetableret. Jørgen vil fortælle om de initiativer og visioner som opstod i den nye by. Der skete mange ting og beboerne deltog aktivt i at etablere og danne grundlaget for det Albertslund vi kender i dag.

Hvor mange af initiativerne blev ført ud i livet og hvad forsvandt igen?

Tilmelding på:

Noget om Albertslund Posten

Fortalt af Erik Rasmussen

Initiativtager til og redaktør af AP.

Tid:  Mandag den 15. oktober kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Erik Rasmussen fattede interesse for den nyetablerede ”by” og besluttede, trods advarsler om, at det aldrig ville gå, at starte Albertslund Posten. Den blev en vigtig informationskanal for beboerne i byen, og oplevelsen var, at alle kunne komme til orde her. Erik forsatte som redaktør indtil Politikens lokalaviser overtog.

Café og Gallerie Bagatels historie

Med Mogens Haar fra Herstedøster.

Tid:  Tirsdag den 13. november kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Medio 2016 lukkede Galleri Bagatel i Herstedøster. Vi skal nu høre historien om hvordan idéen opstod og hvilke overvejelser Mogens og Janni gjorde sig før, under og efter.

Herudover vil Mogens give et tilbageblik på stedets forhistorie, som bl.a. omfatter væveri, slagteri og cementstøberi, inden det blev til det populære galleri med café.

Julearrangement

Tid:   Mandag den 10. december kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Lokalhistorisk Forening afholder igen i år julefest med gløgg og æbleskiver.

Der bliver lejlighed til sammen med Per Spillemand at synge julesange og få sig en hyggelig sludder.

Der vil også blive fortalt om nogle af Lokalhistorisk Samlings nyerhvervede indleveringer, og vist en billedkavalkade fra Albertslund i 2018 taget af foreningens fotograf Inge Andersen.